Urgent trebuie să ne luăm CFR-ul înapoi! Reviewed by Viorel Ilișoi on . [caption id="attachment_5478" align="aligncenter" width="1024"] Trenurile particulare, adunate bucată cu bucată de prin cimitirele feroviare ale Occidentului, c [caption id="attachment_5478" align="aligncenter" width="1024"] Trenurile particulare, adunate bucată cu bucată de prin cimitirele feroviare ale Occidentului, c Rating: 0
You Are Here: Home » DIVERSE » Urgent trebuie să ne luăm CFR-ul înapoi!

Urgent trebuie să ne luăm CFR-ul înapoi!

Trenurile particulare, adunate bucată cu bucată de prin cimitirele feroviare ale Occidentului, cară de colo-colo câțiva călători în condiții mizerabile, ca-n Pakistan. (Fotografii: V.I.)

Trenurile particulare, adunate bucată cu bucată de prin cimitirele feroviare ale Occidentului, cară de colo-colo câțiva călători în condiții mizerabile, ca-n Pakistan. (Fotografii: V.I.)

symbol_redAm ajuns în București, în Gara de Nord, la 6.25 dimineața. Cu două valize mari, două genți de voiaj, o geantă de umăr, un rucsac imens și o bicicletă: bagajul necesar pentru 6 luni departe de casă. Planul era să las bicicleta la magazia de bagaje, să duc calabalâcul acasă cu taxiul, apoi să mă întorc după bicicletă (sau invers: întâi bicicleta, apoi bagajele).

Doamnelor și domnilor, în Gara de Nord, cea mai mare gară din România, NU EXISTĂ BIROU DE BAGAJE!!! În locul fostului birou, din care a mai rămas doar semnul internațional cu valiza, funcționează casa de bilete a unei firme particulare de transport feroviar.


Eu m-am descurcat, că am pe cine suna la orice oră (deși nu aș fi vrut să deranjez pe nimeni); dar ce se face un turist străin care vine cu trenul în București și vrea să scape de povară ca să dea o raită prin oraș? – eventual prin niște cluburi inflamabile…

Unele linii au fost concesionate operatorilor particulari, care nu le pot întreține, altele au fost pur și simplu abandonate.

Unele linii au fost concesionate operatorilor particulari, care nu le pot întreține, altele au fost pur și simplu abandonate.

Următoarea revendicare pe lista manifestanților (acum sau la viitoarea mare burzuluială) trebuie să fie pedepsirea casapilor care au măcelărit CFR-ul și revigorarea acestui organ vital al economiei românești. Aș zice chiar al statului. Căci sistemul feroviar ar trebui să fie un atribut al statalității, la fel ca Poșta. E vorba despre Căile Ferate Române, nu despre Căile Ferate Popescu. De ce s-au privatizat sectoare întregi de linii ferate? Niciun operator particular nu-și permite să întrețină calea ferată. Nu face decât să folosească infrastructura statului – adică și a mea, a tuturor – și să ia banii.

Dacă nu se vor întoarce manifestanții cu ochii spre CFR, problema asta trebuie să fie în primele paragrafe din programul de guvernare al oricărui partid.

Citește și

Lăsați copiii să fugă de-acasă!

Povestea copilului care a îmbrățișat un tren

Sunt un admirator al trenurilor. Civilizația modernă stă pe platforma trenurilor așa cum civilizația antică și medievală a stat pe spinarea calului. Englezii au dat tonul capitalismului așezând trenul pe șine și punându-l la treabă. Europa modernă s-a născut din fumul locomotivelor, acele superbe mașinării care au tras timpul înainte. Americanii au cucerit continentul nu cu pistolul, cum vedem în filme, ci cu trenul, legând un țărm de altul cu șine de fier, făcând posibil avansul civilizației până în cele mai îndepărtate ținuturi sălbatice.

Nimic mai trist decât o linie de tren care nu duce nicăieri, decât o gară în care nu sosește niciun tren. Sute de localități din Roomânia, printre care și orașe importante (de exemplu: Rădăuți) au rămas fără transport feroviar. În imagine, gara Siret, abandonată, prizonieră în lagărul corupției și al jafului

Nimic mai trist decât o linie de tren care nu duce nicăieri, decât o gară în care nu sosește niciun tren. Sute de localități din România, printre care și orașe importante (de exemplu: Rădăuți) au rămas fără transport feroviar. În imagine, gara Siret, abandonată, prizonieră în lagărul corupției și al jafului.

Astăzi, în toată lumea se investește enorm în infrastructura feroviară și se dezvoltă tehnologii de transport la scară uriașă, cu mare viteză; numai la noi, parcă într-un efort dement de a dărâma totul, s-a distrus aproape tot sistemul feroviar. S-au dat linii particularilor, altele au fost pur și simplu abandonate și crește iarba pe ele, vagoanele au fost vândute la fier vechi, gările au fost închise și se degradează, unele au dispărut de tot. Pedepsit n-a fost decât Necolaiciuc, dar și acela a fost doar ciupit un pic de obraz: ne scuzați că vă băgăm la bulău, dar să știți că numai un pic, de ochii lumii; iar banii furați n-au fost recuperați.

Niciun tren direct pe ruta București-Iași și retur nu are vagon cu compartiment special pentru biciclete. De fiecare dată când m-am dus cu bicicleta la Iași a trebuit să-i dau șpagă nașului (pentru că neexistând vagon special în compunerea trenului, nu se poate elibera bilet din gară sau on line; iar nașul uită să dea chitanță); și de fiecare dată am transportat-o în spațiile rezervate pentru persoane cu dizabilități.

Niciun tren direct pe ruta București-Iași și retur nu are vagon cu compartiment special pentru biciclete. De fiecare dată când m-am dus cu bicicleta la Iași a trebuit să-i dau șpagă nașului (pentru că neexistând vagon special în compunerea trenului, nu se poate elibera bilet din gară sau on line; iar nașul uită să dea chitanță); și de fiecare dată am transportat-o în spațiile rezervate pentru persoane cu dizabilități.

Oamenii și-au pierdut încrederea în CFR, care altădată era văzut ca o a doua armată a țării, atât ca organizare, cât și ca încredere a populației. Acum foarte puțini mai folosesc trenul. Venind de la Iași, am călătorit singur în vagon! Grosul transportului de persoane și de mărfuri s-a mutat de pe căile ferate pe șosele. Și asta într-o țară fără autostrăzi! Cum naiba să meargă economia – și aia luată în proporție de 80 la sută de străini – dacă în acest trup bolnav sângele nu mai are pe unde circula? Cum să se dezvolte turismul, dacă un turist român sau străin venit cu trenul în capitala României nu are unde să-și lase bagajele?

Urgent trebuie să ne luăm CFR-ul înapoi!

UPDATE: Tot primesc mesaje de la cititori și de la cititorii cititorilor că au fost ei prin Gara de Nord acum o săptămână, acum o lună, acum un an și că era birou de bagaje. Știu și eu că exista. Dar acum NU MAI EXISTĂ. Am verificat de două ori, din birou în birou, din șef în șef, până la șeful de tură și până la Ministerul Transporturilor. De la 1 noimebrie 2015 nu mai există birou de bagaje în Gara de Nord. Firma privată care opera acest serviciu s-a retras – și nu doar din Gara de Nord, ci din multe alte gări mari din țară. N-a putut nimeni să-mi spună când va fi reluat acest serviciu important.

gara zlatunoaia

Gara copilăriei mele, Zlătunoaia. De aici luam trenul spre Trușești, Dorohoi, Botoșani sau Iași – direct; dintr-un sătuc amărât din nordul Moldovei puteai ajunge oriunde în România, cu trenul. Azi gara e o ruină. Într-o țară ruinată.





Donație unică
Donație recurentă

Virament în euro

Cont:
Viorel Ilișoi, RO11BRDE410SV36280504100 EUR
Deschis la : BRD-Groupe Société Générale, Agenția Gara de Nord, București
Cod SWIFT: BRDEROBU

Virament în lei

Cont:
Viorel Ilișoi, RO20INGB0000999903842333 RON
Deschis la: ING Bank N.V. Amsterdam, Sucursala
Bucureşti
Cod SWIFT: INGBROBU;
Cod BIC: 606410008.



Comments (18)

  • cnusi

    Inca mai sper in redresarea Romaniei

    Răspunde
  • o femeie

    De cand stiu mi-am dorit sa merg cu trenul. Probabil si pentru ca tataia lucra la cfr, si ca primele carti pe care am invatat sa citesc erau…mersul trenurilor.
    Din pacate trenul si acum merge ca pe timpuri: prost dar rar. De intarziat intarziau si vara si iarna. Pe linia Iasi Dorohoi tataia ‘cronometra’ 4 trenuri pe zi, si rar respectau ora. Frig in ele..groaznic. Aveam rude departe, si povestile cum veneau cu geamul inghetat pe interior, si apoi in loc sa se joace cu mine boleau dupa soba…mi-au marcat copilaria. Am fost si eu cu trenul dar vara, imi aduc aminte ca am fost blocati intr-un depou si…nu aveam apa. Cateva ore. Ne plangeam de sete, am ajuns cateva ore mai tarziu. Si nu, nu mi se intamplau numai mie asta, dar amintirile triste raman acolo.
    Si acum prefer sa merg cu trenul – am rau de masina. Pana una alta, ma abtin la circulat.

    Cat timp populatia zonei scade si natalitatea e jos, trenul nu isi mai merita cheltuielile de intretinere: sine, retea de curent electric, paza, gari, vanzator bilete, furturi si coruptie, sefi si secretare, trenul si controlorul etc; – toate astea costa. Si la 2 drumuri dus, 2 intors, mai dergaba apeleaza la concurenta: microbuze si masini mici si autocare e mai mica…. si acopera mai multe sate, nu doar garile.

    Trenul devine profitabil in zone dense de populatie. Adica atunci cand leaga orase mari(sute de mii de locuitori) cu trafic intre intens; cand circula 5-10 pe linie pe ora, cu bilete si abonamente vandute cu saptamani inainte. Ma refer la trenurile dintre orasele Japoniei ( de 5-10 milioane locuitori), sau cele mari europene (Paris, Bruxelles, Amsterdam, Londra, orase cu milioane de locuitori). Un bilet de drum de 1-2-3 ore costa si 200 euro – (se plateste pretul tehnologiei, instalarii sinei speciale si schimbarii retelei de electricitate, a angajatilor, a trenului in sine, dar si a personalui educat ca de avion etc). Sa vaz eu unde gasim in gara de la Zlatunoaia 3 ‘nashi’ zvelte, agile, vorbitoare de 3 limbi straine. Si care sa nu se scobeasca in nas si sa miroase a tigara. Ca bani de bilete….

    Răspunde
    • gabriel

      Poate în România transportul de calatori pe calea ferată a devenit mai puțin atractiv, din diverse motive, discutabile, dar trebuie să devină un proiect de țară dezvoltarea infrastructurii CFR, în special pentru transportul de marfă, incomparabil mai ieftin și mai puțin poluant decât cel rutier. L

      Răspunde
      • o femeie

        ia incercati sa faceti un proiect financiar fezabil pe tema asta. Dupa ce vazui ce costuri are un tren si construirea unei sine ferate ( fara mentenanta) am inteles ca nu e fezabil decat in jurul a 3-4 orase din tara.

        Răspunde
  • Florin

    Nu se vrea ca statul sa mai aibe ceva functional, totul dupa 89 a fost distrus sistematic. Numai cand te gandesti la OMV …pai cum sa ai companie petroliera cu campuri de titei proprii si tu sa zici ca nu poti sa o faci profitabila? Iar OMV sifoneaza miliarde anual din tara si nu plateste taxe ca ei nu fac „profit” …

    Răspunde
    • Marian Hanganu

      Tu cand spui ca OMV nu plateste taxe pe ce te bazezi? Stii ceva, sau doar uzezi tastatura? Spre stiinta ta, OMV rsporteaza profit in fiecare an de la cumpararea Petrom (pe pierdere in ultimul an de independenta). OMV Petrom este cel mai mare contribuabil la bugetul de stat. Ca nu ti-au trimis tie un raport, e vina lor, dar puteai sa te uiti pe site insinte sa-ti expui ignoranta.

      Răspunde
  • shaks

    adevarat!
    o mica sugestie, sa nu mi-o luati in nume de rau.
    „Americanii au cucerit continentul nu cu pistolul, cum vedem în filme, ci cu trenul, legând un țărm de altul cu șine de fier, făcând posibil avansul civilizației până în cele mai îndepărtate ținuturi sălbatice.” – stiu ca inconstient ati spus expresia „avansul civilizației” DAR eu as fi reticenta in a numi ce au facut europenii acolo (colonizari, masacrarea populatiei) „avansul civilizatiei” – refuz sa ma identific cu o astfel de civilizatie care omoara si confisca pamanturi doar pentru ca e mai avansata. In al doilea rand, America azi, in afara de linia feroviara de la est la vest abia are sine, transportul in comun fiind muult sub-dezvoltat, cel feroviar fiind prea jenant pentru a fi mentionat . In America toata lumea umbla cu MASINA.
    Acestea fiind spuse, iertati-mi diversiunea. Avem un sistem feroviar decent, dar care poate fi mult mult mai bun. Multumiri pentru articol.

    Răspunde
    • Viorel Ilișoi

      Masacrarea indienilor n-a fost un act de civilizație, ci de barbarie; dar când a sosit și civilizația, cu trenul a sosit.

      Răspunde
  • gabriel

    Va înșelați profund, în Statele Unite rețeaua feroviară este mult mai dezvoltată decât credeți !

    Răspunde
  • Andreea

    Circul de mai bine de 7 ani pe ruta Bucuresti Nord-Roşiori Nord cu trenuri ce merg Bucuresti Nord-Craiova, deci vorbesc în cunoştinţă de cauză! În primul rând, biroul de bagaje există! Este exact lângă casa de bilete a acelei agenţii private şi anume RegioTrans! Acum acestă agenţie a suspendat trenurile pe ruta Bucureşti Nord-Craiova ceea ce este o pierdere! În acel tren găseam întotdeauna loc, exista wi-fi (în anumite vagoane), cară funcţiona aerul condiţionat (ceea ce la CFR, TRENURILE INTER REGIO nu există!), iar iarna era întotdeauna cald! Preţurile erau aceleaşi, iar întârzierile (provocate de cele mai multe ori de celelalte trenuri aparţinând CFR) erau în mare recuperate! Era amuzant să te uiţi la tabela PLECĂRI din gara Bucuresti Nord! Toate trenurile CFR auveau la căsuţa ÎNT (întârziere) între 15 şi 120 min. Regii trans nu a avut mai mult de 15!

    Răspunde
    • Viorel Ilișoi

      Doamnă, vă spun că NU există birou de bagaje. În Gara de Nord nu ai unde să-ți lași bagajele. Firma privată care făcea acest serviciu s-a retras de la 1 noiembrie (și din alte gări, nu doar din București). Am fost de două ori acolo, am verificat cât de bine poate verifica un fost ziarist, cu reflexele neatinse de câteva luni de șomaj. Am vorbit cu doamnele de la Relații cu clienții (lângă fostul birou de bagaje, cu șeful de tură al Gării de Nord și finalmente chiar la biroul de presă al Ministerului Transporturilor: NU există birou de bagaje. Vă rog să nu ma faceți mincinos în față. Am și înregistrarea audio a convorbirilor, o voi pune pe site.

      Răspunde
    • mcgogoo

      andreea, uite o informatie de la sursa.
      preturile sunt la fel, dar de ce?
      pentru ca statul subventioneaza transportul cu trenurile private.
      da, peste tot in lume transportul cu trenul este subventionat.
      da, „nasul” este cel mai mare inamic al CFR Calatori – acum 6-7 luni am fost in tara si cand ceream bilet controlorului – halta de la care urc in tren are casier doar intre prele 10-17. – se uita la mine ca la un animal cu 7 mani.
      unul chiar mi-a zis: chiar vrei bilet??

      ps: am lucrat 2 ani cu 2 federatii sindicale din CRr si stiu cate ceva.

      Răspunde
  • mishu88

    Atât ultima fotografie (am fost prin 2008 pe ruta Dorohoi – Iași via Zlătunoaia – http://trenuriromania.blogspot.ro/2012/04/m608-excursie-feroviara-dorohoi-iasi.html ), cât și întreg textul pățaniei dumneavoastră îmi sunt cunoscute. Din păcate, nu există susținere politică pentru transportul feroviar, așadar marea masă a mărfurilor din România se transportă pe șosele, provocând poluare, accidente etc.

    Răspunde
  • gelu

    Mergeti mai ieftin cu privati dar omiteti faptul ca primesc si ei subvenții de la stat. Deci tot din buzunarul dumneavoastră.

    Răspunde
  • NEMO

    1-IERI,13 apr 2016 INCA era birou de bagaje in Gara de Nord-mi-am lasat eu doua genti !In paralel, in holul caselor speciale exista compartimente cu cifru!
    2-infrastructura-linia de cale ferata-NU SE INTRETINE DE CATRE OPERATORUL feroviar!Dati vina degeaba pe firmele particulare care opereaza trase ori linii concesionate! De INFRASTRUCTURA se ocupa CFR infrastructura!Ei gestioneaza si intretin!
    3-garile si liniile inchise nu ai dovedit rentabilitate:ADICA SE MERGEA CU NASUL !
    Romanul destept cum e, pe tren nu vrea sa ia bilet, dar in microbuz nu are ce afce si da banii,de aceea linii intregi sunt inchise si zboara microbuzele cu inghesuitii prosti.

    Răspunde
    • Viorel Ilișoi

      1. Era și în 1980 birou de bagaje. Și 20 de ani mai târziu. Și astă iarnă. Este și acum. Dar când am scris eu textul ăsta NU era!
      2. Nu am spus nicăieri că particularii întrețin infrastructura. Am spus chiar contrariul.
      3. Ce noutate!
      Ați comentat, Sper că vă simțiți mai bine.

      Răspunde
  • Andreea

    Brucan, cand a zis 20 e ani, cred ca s-a referit la distrugerea Romaniei.

    Răspunde

Leave a Comment

Scroll to top